Wednesday, December 31, 2008

Rimfrost

Rimfrost

København vågnede op til en grå morgen med rimfrost i dag. Dét kan få fotografen ud af sengen og afsted til et passende sted at få taget årets sidste billeder. Turen gik til Holmens Kirkegård, et sted jeg godt nok har været før, men der er altid gode muligheder for et godt motiv eller ti på en kirkegård. Og på årets sidste dag er der ikke lige frem overrendt.

Rimfrost på stedsegrønne
buske giver et hvidt skær

Der er altid mange flotte motiver at finde

Tulipaner dækket af rimfrost

Roser

Flere roser

Mange gravsteder er meget
kreativt udsmykkede

God kontrast mellem kransen og stenene

Gråvejret gav et ensartet lys, men dog lidt mørkt i det, så blitzen blev nødvendig. Motiverne på en kirkegård er mange; gamle gravsteder har ofte en statue eller lille figur, de nyere bliver holdt forsynet med blomster og dekorationer, og så er der masser af grønt, der kan fotograferes. Rimfrosten fremhævede farverne i blomsterne og gav interessante effekter på blade og gravsten.

Mange ældre gravsteder er udsmykkede med buster.
Her kom blitzen til sin ret og gav en god mørk baggrund

Engle og sørgende
børn er hyppige figurer



Mosaikken er mere usædvanlig
på en dansk kirkegård

Når jeg fotografere på kirkegårde, er der en række regler, jeg følger: Jeg fotograferer aldrig navnene på gravstene, medmindre de er meget gamle eller meget kendte (helst begge dele), jeg undgår at tage billeder, mens der er andre i nærheden, og jeg prøver at være så diskret som muligt. Dette selvfølgelig for at undgå at støde nogen. Selvom kirkegårdene i København også bruges som parker med hundeluftere, kondiløbere og spadserende, så er de først og fremmest ment som et sidste hvilested for folk, og deres pårørende, der kommer for at sørge eller mindes, skal ikke føle sig utilpas, når jeg er der med kameraet.

Se flere af dagens billeder på Picasaweb

De sidste billeder, jeg tog i Ljusdal, var af solnedgangen

Dette lidt abstrakte billede blev lavet med en
lang lukketid, hvor jeg zoomede med blænden
åben. Det giver en interessant effekt...

Rigtig godt nytår til alle læsere :-)

2 comments:

  1. Rimfrost giver nogle gode billedemuligheder fordi det både ændrer genstandens omrids og reflekterer. En granskov dækket i rimfrost med klar sol fra en blå himmel giver gode julebilleder.

    Farvedybden i de røde roser er interessant, men kunne måske mangle lidt 'varme'. Rimfrosten gør den lidt bleg...

    Godt nytår - og vi ses i 2009.

    ReplyDelete
  2. Jeg vælger netop at tage billederne i rimfrost, fordi det giver et anderledes indtryk. Jeg synes selv, at der kommer mere kontrast, når der er rimfrost på noget farvet, også selvom farverne bleges lidt. Specielt blomster ser mere skrøbelige ud.

    ReplyDelete

Please feel free to share a thought, an idea or an opinion by leaving a comment. I'll try to answer the comments as best I can, but you'll usually have to wait a day or two :-)