Friday, December 26, 2008

2. juledag - vinterbilleder


Juleflæsket skulle spadseres bort i dag, så jeg tog rundt om den nærmeste lille bundfrosne sø. Den øvrige husholdning holdt sig hjemme, trods tålelige -5C, vindstille og solskin. Dog måtte jeg krybe til korset og erkende, at jeg enten er blevet lidt for gammel eller for tyndhåret, for huen måtte på:-) Jeg benyttede mig (naturligvis) af chancen for at tage lidt vinterbilleder. Kameraet måtte jeg holde under frakken for ikke at dræne batteriet for hurtigt.

Klokketårnet ved den lokale kirke

Ljusdal Kirke

Snescooteren er et yndet transportmiddel her

Heroppe er det tydeligvis en normal aktivitet at vade rundt i det nærmeste landskab, for jeg så en del af den lokale befolkning i skarpt trav. Det skal jo også gå hurtigt, når solen kun er oppe 4 timer...

Rovdyr af sne?

Nærstudie af frost

Ljusdal set fra den modsatte side af Kirkesøen.
Skyggerne virker som ledelinjer

Ljusdal med varmecentralerne.
Rolig, det er damp og ikke røg:-)

Solen står lavt kl. 12...

På vej til byen igen

Damp i modlys

Nysseligt hus

En herlig lille spadseretur og halvandet hundrede billeder senere var jeg klar til en kop te. Den faldt på et tørt (eller måske varmt) sted:-)

Se flere billeder på http://picasaweb.google.dk/christopher.leth/Ljusdal#

2 comments:

  1. Sol og sne - så kan man kun tage flotte billeder. Sneen giver en fantasktisk klarhed - og renhed! Den dækker over de ting, der ikke er så pæne i en grå efterårsdag. Tænk over hvordan ting som ellers er grimme, uhyggelige eller rædsomme bliver gemt eller pyntet af sneen...

    Det er som når man står på en bar og kigger på det andet køn. Afstand, beruselse, belysning kan ændre billedet meget i forhold til hvad man ellers ville se.

    Borset fra det så er billederne med røgen på en blå himmel meget fine. Det er en god kombination og ser meget, meget flot ud.

    En dag hvor der er solskin i København og det er koldt, så prøv at løbe (eller gå) omkring søerne. Skorstene fra Svanemølleværket giver en fantatisk baggrund for turen. Meget som billederne overnfor... dog med det bidrag at det er "kendt - og dog nyt".

    ReplyDelete
  2. Ja, sneen hjælper gevaldigt på selv den værste udsigt, selvom det i dette tilfælde også er smukt om sommeren:-) Sneen giver i øvrigt også en mere ensartet baggrung, hvilket giver roligere billeder.

    Lyset er mildest talt fantastisk heroppe, fordi solen står lavt hele dagen. Det giver også et meget langt daggry og en lige så lang solnedgang; omkring et par timer hver...

    Når jeg er på billedjagt, går jeg ofte efter få farver, der komplementerer hinanden. Det giver en god kontrast og gør billederne bedre, synes jeg. Svanemølleværket hører i øvrigt til et af mine favoritmotiver, men jeg har endnu ikke taget dem med røg fra skorstenene.

    ReplyDelete

Please feel free to share a thought, an idea or an opinion by leaving a comment. I'll try to answer the comments as best I can, but you'll usually have to wait a day or two :-)