Monday, December 8, 2008

Gråvejr og jul

Selvportræt

Når man som fotograf har specialet udendørs fotografering, kan det danske vintervejr drive en til vanvid. Gråvejr, småsnusk og blæst er ikke ligefrem med til at gøre billederne (og humøret) bedre.

Nyhavn har også fået et julemarked igen i år

Jeg valgte alligevel i dag at prøve at bruge lidt tid på at se på byen i julens glans. Ikke at det er overvældende i år, nærmere tværtimod. Lidt forkølede guirlander, lidt gran og lidt krimskrams her og der. Selv Kongens Nytorv er mildest talt trist i dagslys. Mon det liver op, når lysene tændes? Jeg tvivler lidt. Jeg er bestemt ikke det store julemenneske, og jeg mener, at der bruges alt for meget på julen; den starter allerede i oktober i butikkerne. Men når det nu skal være, kunne man så ikke prøve at finde en helhedsplan for det? Kunne man dog ikke gøre det ordentligt? Kunne man ikke forsøge at få det til at live op i byen? Også til hverdag? Byen er jo lidt trist at se på med skrigende butiksfacader, manglende lys på de bygninger, der faktisk er værd at se på og alt for meget på dem, der burde rives ned.

Køleanlægget kører på fuld kraft på Kongens Nytorv

At man så har valgt at bruge en masse energi på at holde en skøjtebane kørende på pladsen i 6-8 graders varme, går over min fatteevne, specielt i disse tider, hvor diskussionen om global opvarmning raser. Men det er måske et forsøg på at sænke den globale temperatur? Energien brugt her ville snildt kunne oplyse byen resten af året.

Illum går ind for genbrug

Dog var Tivolis julemarked som sædvanlig værd at se på. Desværre havde jeg ikke tiden (eller tålmodigheden :-)) til at vente til mørkets frembrud. Det havde dog også sine fordele at være der tidligt; jeg hader at skulle mase mig frem, sådan som man sædvanlig vis er nødt til om aftenen. Der er mere fredeligt midt på dagen, og dermed skal man heller ikke bruge en masse tid på at få fri plads til at tage sine billeder. Barnekampvognene var dog kørt i stilling i stort tal.

Der sælges alt til julen i Tivoli

Et sjældent billede af Tivoli;
INGEN MENNESKER

Et stort rensdyr. Lå Troja i Finland?!

Snemænd på skinnerne. Hvad siger
Rådet for Større Færdselssikkerhed
?

Grillkullene skaber lidt varme i kulden

Øh...jeg er temmelig sikker på, at
dette ikke finder plads på min hylde

Blomsterne står stadig i december.
Mine derhjemme er ikke nær så sejlivede,
så måske disse er trænede af BS?


Flere udgaver af fotografen

Detalje fra en af lysdekorationerne
Ingen jul uden træ...og gaver

Jeg tager nok ind i Tivoli igen på en hverdagsaften i det forfængelige håb, at der både er tændte lys og ingen mennesker. Og ja, jeg tror også på både tandfeen, påskeharen og politikernes uselviskhed:-)

5 comments:

  1. Julemarked i Tivoli med nul mennesker om aftenen? Jeg tror at det er noget du skal ønske dig - eller nøjes med at kategorisere som "julemanden findes" og tilsvarende sandheder.

    Så du skal nok tænke lidt over de ting du tror på :-)

    ReplyDelete
  2. Det har du nok fuldstændig ret i, men er dette ikke sæson for vilde ønsker? :-) Alvorligt talt er Tivoli naturligvis ikke det samme uden alle gæsterne til at skabe atmosfære, dog kan det godt være lige i overkanten, når man skal mase sig frem.

    ReplyDelete
  3. Det er det, men alligvel skal du nok ikke regne med hverken Tandfeen eller Tivoli uden mennesker. Det er kun om sommeren på en regnvejrsdag udenfor skolernes sommerferie.

    Tip til nye fotos - folks havenisser og/eller juledekorationer med lys i på huse og i folks haver. Det er stadig et langt stykke til vi når USA/Canada når det gælder haveudsmykning til højtider som jul og Halloween, meeeeen... vi er godt på vej.

    ReplyDelete
  4. "Illum går ind for genbrug" - er det ikke et billede af Magasin?

    ReplyDelete
  5. Billedet "Illum går..." er faktisk Illum. Samme dekorationer som sidste år i øvrigt. Kuglerne skifter farve, så man skal være der lidt for at nyde synet.

    Folks havenisser m.m. var da et oplagt "mål", og jeg har en lige i nærheden, der slår de fleste, i hvert fald når det gælder mangel på smag. Har ikke set, om "udstyret" er sat op endnu, men det plejer at gøre ondt i øjnene, når man bevæger sig forbi i mørket.

    ReplyDelete

Please feel free to share a thought, an idea or an opinion by leaving a comment. I'll try to answer the comments as best I can, but you'll usually have to wait a day or two :-)