Tuesday, December 16, 2008

Fortællingen i billedet

Søsterbilledet til dette var med til at starte
en interessant debat i sidste indlæg...heldigvis

Min blog i søndags handlede egentligt om, at man, når man fotograferer, skal tage de chancer, der pludselig byder sig til, i dette eksempel et damplokomotiv på Hovedbanegården. At det så igennem kommentarerne mere kom til at handle om, hvor fremmedgjorte vi er i storbyen, var så helt fint. For det er vel netop målet for en seriøs fotograf at sætte noget i gang i hovedet på andre gennem sine fotografier. En forfatter har sine bøger, en journalist sine artikler, en sanger sine sange og en fotograf sine billeder til at fortælle en historie, til at give sin version af virkeligheden og til at få folk til at bevæge sig åndeligt.


Billede af et kunstværk på det jødiske
museum i Berlin. Først når man ved noget om
jødeforfølgelserne og holocaust kan man få en
ide om, hvorfor kunstneren lavede dette kunstværk

For fotografen (specielt begynderen) går det ofte op i tekniske detaljer, der skal være i orden for at få det rigtige lys eller den rigtige vinkel på sit fotografi. Men efterhånden, som det tekniske ligger på ryggraden, kan man begynde at tænke mere over ens budskab, ens historie om du vil. Billedet skulle vel helst være mere end bare et pænt postkort. Selv er jeg nok ikke nået helt dertil endnu, men jeg håber da, at jeg er på vej. Netop billederne sidst med samtalebænkene var taget meget bevidst for at vise det paradoksale i, at man har nogle bænke beregnet til samtale, måske refleksion over livet og i hvert fald til at tage en puster i den travle hverdag, der står helt tomme i julemåneden!

Ofte er det titlen på billedet, der leder
en i retning af fotografens budskab

I skolen lærer man en masse fine ting om billedanalyse, og der væves mange ender på, hvad fotografens/kunstnerens budskab kunne være; tro mig, jeg underviser selv i billedanalyse. Jeg må erkende, at jeg gladeligt accepterer næsten enhver mulig fortolkning, så længe der ligger lidt aktiv tankevirksomhed bag, og eleven kan argumentere for sin sag. Der findes nemlig ikke nogen facitliste til denne disciplin, men kun ens egen opfattelse, ens egen holdning eller ens eget erfaringsgrundlag. Billedet afhænger i høj grad af øjnene, der ser.


Var det vigtigt at få kvinden med på
dette billede af Magasins udstillingsvinduer
for at fortælle den rigtige historie?


Mine elever har med jævne mellemrum overrasket mig med fortolkninger, som lød fornuftige, men som jeg end ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig. Det, at jeg ikke var kommet på det, gør ikke fortolkningen mindre rigtig.

Igen fortæller titlen lidt om, hvad kunstneren har tænkt,
men du skal selv give dit bud på, hvad det er oplysning af


Så reflektér over de billeder du ser i din hverdag, for ofte har meningen med dem været at sætte noget i gang i hovedet på dig.