Tuesday, December 16, 2008

Fortællingen i billedet

Søsterbilledet til dette var med til at starte
en interessant debat i sidste indlæg...heldigvis

Min blog i søndags handlede egentligt om, at man, når man fotograferer, skal tage de chancer, der pludselig byder sig til, i dette eksempel et damplokomotiv på Hovedbanegården. At det så igennem kommentarerne mere kom til at handle om, hvor fremmedgjorte vi er i storbyen, var så helt fint. For det er vel netop målet for en seriøs fotograf at sætte noget i gang i hovedet på andre gennem sine fotografier. En forfatter har sine bøger, en journalist sine artikler, en sanger sine sange og en fotograf sine billeder til at fortælle en historie, til at give sin version af virkeligheden og til at få folk til at bevæge sig åndeligt.


Billede af et kunstværk på det jødiske
museum i Berlin. Først når man ved noget om
jødeforfølgelserne og holocaust kan man få en
ide om, hvorfor kunstneren lavede dette kunstværk

For fotografen (specielt begynderen) går det ofte op i tekniske detaljer, der skal være i orden for at få det rigtige lys eller den rigtige vinkel på sit fotografi. Men efterhånden, som det tekniske ligger på ryggraden, kan man begynde at tænke mere over ens budskab, ens historie om du vil. Billedet skulle vel helst være mere end bare et pænt postkort. Selv er jeg nok ikke nået helt dertil endnu, men jeg håber da, at jeg er på vej. Netop billederne sidst med samtalebænkene var taget meget bevidst for at vise det paradoksale i, at man har nogle bænke beregnet til samtale, måske refleksion over livet og i hvert fald til at tage en puster i den travle hverdag, der står helt tomme i julemåneden!

Ofte er det titlen på billedet, der leder
en i retning af fotografens budskab

I skolen lærer man en masse fine ting om billedanalyse, og der væves mange ender på, hvad fotografens/kunstnerens budskab kunne være; tro mig, jeg underviser selv i billedanalyse. Jeg må erkende, at jeg gladeligt accepterer næsten enhver mulig fortolkning, så længe der ligger lidt aktiv tankevirksomhed bag, og eleven kan argumentere for sin sag. Der findes nemlig ikke nogen facitliste til denne disciplin, men kun ens egen opfattelse, ens egen holdning eller ens eget erfaringsgrundlag. Billedet afhænger i høj grad af øjnene, der ser.


Var det vigtigt at få kvinden med på
dette billede af Magasins udstillingsvinduer
for at fortælle den rigtige historie?


Mine elever har med jævne mellemrum overrasket mig med fortolkninger, som lød fornuftige, men som jeg end ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig. Det, at jeg ikke var kommet på det, gør ikke fortolkningen mindre rigtig.

Igen fortæller titlen lidt om, hvad kunstneren har tænkt,
men du skal selv give dit bud på, hvad det er oplysning af


Så reflektér over de billeder du ser i din hverdag, for ofte har meningen med dem været at sætte noget i gang i hovedet på dig.

7 comments:

  1. Tja, det er er ikke altid der kun er en løsning eller fortolkning på et problem eller et billede.

    Jeg arbejder med softwareudvikling. Når du har kundens krav i form af deres requirements, så skal der laves et design. Hvis du giver ens requirements og baggrund til tre forskellige udviklere/teams, så kommer der næsten altid tre forskellige designs. Hvert design for sig løser helt eller delvist kundens krav - men løsningerne er vidt forskellige... Hvilken er så den "rigtige"?

    ReplyDelete
  2. Du kan have fuldstændig ret i, at der ofte er flere løsninger, der kan bruges. I dit tilfælde er den rigtige løsning selvfølgelig den, kunden får:-) Heldigvis er der ikke nogen facitliste til en masse ting, for så ville livet blive lidt for kedeligt og forudsigeligt.

    ReplyDelete
  3. Har desværre ikke noget link til Christians blog...hvis han har en og ikke kun en konto.

    Mht. at provokere en reaktion frem, så er det et vigtigt værktøj i enhver undervisers (og kunstners m.m.) værktøjskasse. Det har med jævne mellemrum været det eneste, der kunne vække en morgen- og livssløv 9.klasse af deres slummer mandag morgen i december. Velvalgte bemærkninger har kunnet starte diskussionen, specielt der, hvor jeg har valgt at tage et horribelt standpunkt, fx at kvinder hører til i køkkenet:-) Dét har kunnet få dem til at fare i flint, og slutresultatet har været en god diskussion om vedkommende ting. Det samme med billeder m.m. Det gør ikke noget, at de provokerer lidt, så folk tvinges til at tage stilling.

    ReplyDelete
  4. Gør de da ikke det?

    Jeg har ikke nogen blog - mest fordi jeg bruger tiden på at læse bl.a. Christophers blog. Det kommer nok på et tidspunkt, hvis jeg mener at det er tiden til at komme i gang. Jeg har ikke noget behov for at være en "first mover" på nye trends på nettet. Derfor har jeg ikke nogen Facebook profil - men nøjes med LinkedIn.

    Mht. billedet fra Magasin - så er jeg enig. Kvinden skal med. Det giver det som historien kan bygges over. Ellers er der ingen 'ukendte' elementer som fortolkningen kan skabes udfra.

    Det er ret interessant at læse fortolkningen af samme værk (bog, kunst, religion) fra forskellige tider og politiske anskuelser. Det i sig selv er nok til at sige at når man fjerner sig fra elementer som er objektive, så er fortolkningen af et billede som dette åbent.

    ReplyDelete
  5. Og for lige at kommentere på det omkring teknikken ved foto, erfarenhed m.v., så prøv læse denne artikel omkring "den pæne krig": http://www.update.dk/cfje/VidBase.nsf/7e7520f73a5fd1b3c1256b05003205a0/b05df31ce949bb62c1256d51003a28ac?OpenDocument

    Eller find historien bag Robert Capas berømte billede "den faldende soldat" fra den spanske borgerkrig...

    ReplyDelete
  6. Interessant artikel. At medierne, og herunder fotograferne, blev styret af de krigsførende magter under d. 2. Golfkrig er der ikke noget nyt i historisk set, men der er ikke nogen tvivl om, at det har taget til. Det er, så vidt jeg ved, næsten umuligt at komme ind i krigsområderne uafhængigt af parterne, og de har en naturlig interesse i at styre propagandaen. Embedded journalism er som begreb en garanti for at dækningen ikke bliver nuanceret. Og alt for mange folk rundt omkring lapper det i sig uden at tænke nærmere over det. Selv regeringer lader sig forblænde.

    Man skal også huske, at den objektive journalist er lidt en myte. Journalister og fotografer har som regel et budskab med deres artikler/billeder, og de er ret gode til at få det listet ud, uden at det virker som om, det er det, der sker.

    Lige præcis Capas billede har været omdiskuteret. Det seneste, jeg hørte, var, at man nu var rimeligt sikre på, at det var opstillet under en øvelse og altså ikke autentisk. Om det er den endegyldige sandhed, tør jeg ikke sige.

    Man er nødt til at forholde sig kritisk til det man ser, hører og læser, prøve at få flere kilder ind i sin daglige nyhedsstrøm og så bruge sin sunde fornuft til sortere skidt fra kanel.

    ReplyDelete
  7. I øvrigt Christian, så vil du bestemt ikke være first mover, hvis du går på Facebook, nærmere nr. 4 mio mover. Selv jeg følte mig for et par uger siden hårdt presset til at gå på, primært for at holde lidt kontakt med mine tidligere elever:-)

    ReplyDelete

Please feel free to share a thought, an idea or an opinion by leaving a comment. I'll try to answer the comments as best I can, but you'll usually have to wait a day or two :-)