Friday, January 2, 2009

Plakater

En voldsom halsbetændelse har holdt mig inde de sidste par dage, men det er jo en kærkommen lejlighed til at arbejde med sine billeder foran computeren. De billeder, jeg selv holder mest af, sætter jeg som tidligere nævnt op som plakater. Jeg har i dag arbejdet med fire billeder taget inden for de sidste par uger. Alle billederne har jeg før bragt i originaler, men her er de blevet behandlet i Photoshop Elements.



Billedet af rosen dækket med rimfrost er blevet ændret til sort/hvid. Den blå kanal er skruet op, mens den røde og grønne er skruet ned. Herved fremhæves rimfrosten, mens rose og baggrund bliver mørkere.



Det oprindelige billede havde en mere rød farvetone, men det rettes nemt i PSE i menupunktet Enhance -> Adjust Color -> Remove Color Cast. Resultatet er blevet mere køligt, som det passer sig for et billede af et vinterlandskab.



Billedet af statuen er ændret til sort/hvid med statuen som det mørkeste. Jeg synes selv, det giver et mere udtryksfuldt billede end farveversionen. Man kan næsten komme til at tro, at billedet er en virkelig person i stedet for en statue, når det er sort/hvidt.



Billedet af samtalebænkene er det mest redigerede af billederne; det er ændret til sort/hvid undtagen bænkenes og pigens farver. Det slog mig, da jeg så det oprindelige billede, at pigens nederdel næsten har samme farve som den ene af bænkene. Det skulle udnyttes, lidt i stil med den røde pige i filmen Schindlers Liste, der ellers er i sort/hvid. Det er ikke altid, effekten er vellykket, men her synes jeg, at det skjuler den lidt rodede baggrund med butiksfacaderne i forskellige farver, og samtidig bliver bænkene og pigen fremhævet.

Om billederne bliver bedre med redigeringen, er en smagssag. Selv synes jeg , at der er noget at vinde ved at gøre det af og til. Det skal dog gøres med omtanke.

Husk at du kan se billederne i fuld version, hvis du klikker på dem.

No comments:

Post a Comment

Please feel free to share a thought, an idea or an opinion by leaving a comment. I'll try to answer the comments as best I can, but you'll usually have to wait a day or two :-)