Sunday, December 14, 2008

Når lejligheden byder sig

Damplokomotiv på Hovedbanegården.
Museumstoget er ankommet.
Det skal selvfølgelig være i s/h
for at bibeholde stemningen:-)

Det sædvanlige decembervejr fik mig her til morgen til at planlægge en tur til Statens Museum for Kunst for at få lidt afløb for min "aftrækkerkløe". Men jeg måtte sande, at selv de bedst lagte planer..., for hvad skuede mit øje på vej forbi Sydhavn St.; DSB's museumstog. Fluks af på Hovedbanegården og ganske rigtigt, 15 minutter senere trillede et styks damplokomotiv ind på stationen medbringende en stribe gamle togvogne.

I røg og damp på perronen.
Man føler sig næsten hensat til 30'erne


Mere røg og damp, nu i farver

Det kunne jeg selvfølgelig ikke stå for, og jeg var ikke den eneste, der i en fart fandt kameraet frem. Det vrimlede med fotograferende folk, samtidig med at toget skulle fyldes med børnefamilier i stor stil.

Så er vi klar til afgang


Gud ved, hvad miljøministeren siger til det her?


Efter det nostalgitrip kunne jeg lige så godt fortsætte med en stille gåtur med kameraet ned forbi Glyptoteket, ind i Rådhushaven og over Rådhuspladsen. Jeg har selvfølgelig taget mange billeder her før, men når man vender tilbage til det samme sted mange gange, ser man nye detaljer og anderledes situationer.

Sædemand ved Glyptoteket


Brøleabe i Rådhushaven, eller er det et
medlem af Borgerrepræsentationen?
Man kan komme i tvivl...

En tigger, der nærmest slæbte sig over pladsen på sine krykker, sprang i øjnene. Mon ikke han ville kunne løbe en op, hvis man snuppede krykkerne fra ham? Det tror jeg, men jeg kan da ikke vide mig helt sikker. Senere så jeg en klon længere nede ad Strøget, hvor jeg også stødte ind i en flok af de sædvanlige rumænere i gang med deres taskenspilleri og deres optræk til lommetyveri. Dem fotograferede jeg nu ikke, for de plejer mildest talt at være kamerasky; de går ikke af vejen for at tage fat i folk, når de føler sig provokeret, og jeg er lidt øm om mit kamera:-)

Med krykken var han ikke hurtig,
men det virkede overdrevent og påtaget.
Bemærk at han hele tiden havde
godt styr på koppen med penge.

En anden ting jeg faldt over på Rådhuspladsen, var de mange tomme bænke med påskriften Vi KBH'R' taler sammen. Hmm, ikke i dag tilsyneladende. Egentligt et meget godt billede på, hvordan livet i en storby kan være.

Tom samtalebænk


3 samtalebænke - tomme


De taler i det mindste sammen,
altså faren og datteren, ikke KBH'erne


Er det bedst i farver eller s/h? Tjah...


Så det blev ikke billeder fra et museum, det kom til at handle om denne gang, men museet skal nok blive liggende til en anden god gang.