Bevægelse
At få bevægelse ind i stillbilleder kræver en del. Det kan klares ved at have en lav lukkehastighed, så man kan få fartstriber på det, der bevæger sig. Det er fx særligt godt om aftenen, hvor man kan se lygterne som lysende striber i billedet. Man skal dog passe på, at lukkehastigheden ikke bliver så lav, at billederne bliver rystede. Her er et stativ eller støtte mod mur e.l. en god hjælp.
baglygterne giver striber og bevægelse i billedet
Billedet er taget ved Kronborg og krævede en del timing,
da solen kom og forsvandt løbende samtidigt med bølgerne
da solen kom og forsvandt løbende samtidigt med bølgerne
Man kan også gå den anden vej og "fastfryse" det, der bevæger sig i luften. En god teknik ved vand, hvor man fanger dråberne i luften, eller hvor noget er i spring. Her ved beskueren, at tyngdekraften på et tidspunkt sætter ind, og at bevægelsen fortsætter. Fordelen er, at den høje lukkehastighed giver skarpe billeder, men teknikken virker særdeles dårligt på en bil; den virker bare som om, den er parkeret midt på vejen.
En tredje mulighed er panorering; man følger motivet med kameraet, mens det bevæger sig, og trykker af samtidigt, lidt som en jæger, der skyder fuglen i flugten. Effekten giver et skarpt motiv og en sløret baggrund, men kræver en hel del øvelse for at blive god. Det er ikke en teknik, jeg mestrer endnu! Det bruges meget inden for sportsfotografering. Hold lukketiden på 1/100 sekund og øv dig igen og igen og igen og...
Et lidt skævt perspektiv kan også give en illusion af bevægelse, specielt der hvor der opstår diagonaler.
Når man tager billeder af noget, der bevæger sig, er det vigtigt at give det lidt plads i bevægelsesretningen, da det ellers kommer til at virke, som om det er på vej ud af billedet.
Læs mere på
http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_blur
Timing
Når man har med dyr, mennesker eller ting i bevægelse, er timingen for ens billede afgørende for, hvordan det bliver; kedeligt, kikset eller kanon. Der er vel egentligt kun nogle få ting at gøre ved det:
Sørg for at kameraet er klar til skud, og at alle nødvendige indstillinger er gjort, før du går igang. Det er altså ærgeligt at miste en perfekt situation, bare fordi man stod og fumlede (tro mig, det er sket).
Prøv at forudsige, hvornår det er optimalt at tage billedet, og dan et billede inde i hovedet af, hvordan du gerne vil have billedet til at se ud. På den måde er du helt klar, når situationen opstår.
Skyd mange skud hurtigt efter hinanden. I dag kan man altid slette kiksere enten direkte på kameraet, eller når man kommer hjem. Prisen på hukommelseskort er så lav, så der ikke er nogen undskyldning for ikke at lege maskingevær.
Når det gælder mennesker, har jeg opdaget, at de billeder man tager, uden de opdager det, er dem, der bliver allerbedst. En god teknik her er enten ikke at stå i deres umiddelbare synsfelt (brug evt. en zoomlinse), at tage billederne mens de er optaget af noget andet, eller at lære at "skyde fra hoften", dvs. lade være med at bruge søgeren, men bare rette kameraet mod dem og trykke. Det sidste kræver en hel del træning (og dermed mange billeder af blå himmel, skæve baggrunde, fortove og halve personer), men det giver ofte billeder, der er overraskende og ærlige i forhold til motivet.
Fra det jødiske kvarter i Paris.
De to på billedet er faktisk kollegaer,
og billedet er skudt fra hoften i farten.
De to på billedet er faktisk kollegaer,
og billedet er skudt fra hoften i farten.
I alle tilfælde gælder det om at fange folk, uden de er klar over, at nu skal der smiles. De bliver simpelthen mere naturlige i forhold til, når de stiller sig op og smiler stift til kameraet.
Refleksioner
Refleksioner i vand, stål eller glas kan give nogle fantastiske billeder, og det er noget, jeg selv altid ser efter, når jeg er på jagt efter et godt motiv.
Benyt det til at få symmetri ved fx at lade en bygning spejle sig i vand, fotografer kun spejlingen, så du får en næsten impressionistisk effekt, få dig selv med i billedet eller brug det til at få en anden vinkel på dit billede. Mulighederne er legio.
Billedet er taget i en stålkugle ved Le Defense, Paris.
"Modellerne" på billedet er mine kollegaer, der ikke
er klar over, at de bliver fotograferet.
Jeg kan selv ses ca. i midten af billedet.
"Modellerne" på billedet er mine kollegaer, der ikke
er klar over, at de bliver fotograferet.
Jeg kan selv ses ca. i midten af billedet.
Så skal du se det i plakatstørrelse:-) Bortset fra det så var billedet det mest vellykkede af 5 - 10 billeder med samme motiv, så det er godt, jeg har plads nok på kortet...
ReplyDeleteDet hænger faktisk på mit arbejde, så jeg ser det dagligt...
ReplyDeleteHej Christopher - sikke flotte billeder du har fået taget, man skulle tro at du var uddannet fotograf. Hvilket kamera bruger du ?
ReplyDeleteKærligste hilsner og dybeste respekt,
Elif Agirbas
Hej Elif
ReplyDeleteTusind tak for rosen. Det er altid rart at høre, at der er nogen, der værdsætter ens billeder (og i øvrigt at høre fra gamle elever :-)). Mit kamera er et Nikon D80 spejlreflekskamera m. div. linser. Nærmere forklaring finder du på mit indlæg "Udstyr".
Kærligste hilsener
Christopher