Sunday, November 30, 2008

Redigering eller ej?

Photoshop har ændret verden; det er nu muligt at tage et billede og efterfølgende ændre det til noget, der intet har med virkeligheden at gøre. Er det fotografering?

Jeg har en filosofi omkring det at fotografere; det skal helst blive så rigtigt som muligt, når jeg trykker på knappen. Jeg vil så tæt på den virkelighed, mine øjne ser, når jeg tager billedet, som jeg kan komme. Når jeg kommer hjem med billederne, vil jeg ikke sidde i timevis og fedte rundt med Photoshop.

Jeg kan undtagelsesvis ændre en smule på farvemætningen, beskære det lidt, ændre kontrast- og lysforhold eller (som det mest radikale) konvertere det til sort/hvidt. Mit slutresultat skal være et "wauw" fra betragteren, ikke et "Hvilket program har han brugt for at lave det?" Ellers bruger jeg primært Photoshop Elements til at lave rammer rundt om mine bedste billeder, så de fremstår som plakater.

Det oprindelige billede er af en
statue på Ponte Sant'Angelo i Rom


Billedet er blevet beskåret, konverteret
til sort/hvid, farverne er inverteret
og der er lavet en ramme om. Er det
stadig et fotografi eller er det kunst(igt)?


HDR-fotografering er ikke mig. Jeg synes det ser kunstigt ud, og efterbehandlingstiden er alt for lang. Det er ellers det helt store dyr i åbenbaringen blandt fotografer, men jeg er altså ikke vild med det. For at tage et HDR-billede skal man have en stribe billeder af nøjagtig det samme motiv med forskellig eksponering, gerne 9 - 10 stykker.

HDR-billede af Trencin, Slovakiet.
Hentet fra Wikipedia

Så sætter man sig foran computeren og kombinere de mange billeder med det bedste fra hvert billede, så alle nuancerne kommer frem både i de lyse områder og i skyggerne. Derved kommer man i teorien tættere på det, øjet ser. Desværre bliver det ofte gjort ekstremt, så det netop ikke virker som virkeligheden, men som et computergenereret billede.

HDR-billede af New York City. Hentet fra Wikipedia

Lidt på samme måde har jeg det med andre kraftige redigeringer/ændringer. Jo længere man bevæger sig væk fra det, man så, da man stod foran motivet, jo længere bevæger man sig væk fra fotograferingen og hen mod noget kunstigt (nogen vil kalde det kunst, men det afhænger af øjnene, der ser). Det har selvfølgelig sin berettigelse, men lad være med at kalde det fotografering, når den største del af arbejdet har foregået bag en computerskærm. Kald det billedbehandling i stedet. Eller kunst.

3 comments:

  1. Jeg må erkende, at jeg heller ikke selv udnytter alle mulighederne i PS, dertil er der for mange i forhold til mit aktuelle behov. Det er rigtigt, at der er god dybde i HDR-billederne, men farverne og lyset virker kunstigt på mig. Der er da mange af de billeder, som jeg synes er flotte, men fotografier er de ikke i mine øjne. Jeg har måske en lidt for puritansk indfaldsvinkel til det at fotografere (sidste dages hellige du ved :-)).

    ReplyDelete
  2. Det er meget smag og behag om man vil det ene eller det andet.

    Personligt vil jeg helst ikke redigere billedet - eller ikke farver eller andet. Beskæring/udsnit og forstørrelse er normalt hvor jeg stopper i forbindelse med redigering af billeder.

    Om ikke andet, så fordi jeg ikke har sat mig ind i Photoshop, PaintShop og tilsvarende programmet. RBG er nogenlunde, hvor min viden holder op.

    ReplyDelete
  3. Enig mht. smag og behag. Selv foretrækker jeg ikke at gøre for meget, evt. bare lige for at fremhæve en bestemt farve eller gøre skyggerne lysere. Det må helst ikke være tydeligt, at der er redigeret i billedet, med mindre man gør det fuldstændigt som mit eget billede ovenfor.

    ReplyDelete

Please feel free to share a thought, an idea or an opinion by leaving a comment. I'll try to answer the comments as best I can, but you'll usually have to wait a day or two :-)