Wednesday, November 19, 2008

At skrive med lys 3

Her er så del 3 i føljetonen med gode råd til den håbefulde fotograf.

Farver


Når man tager billeder, er man nødt til at overveje farverne i billedet. Jeg har tidligere talt om, hvordan man kan bruge baggrundsfarven til at fremhæve motivet. Det virker specielt godt, hvis der er tale om komplementærfarver eller en lys og en mørk farve.

Billedet er taget på Malta, og er af et ganske beskedent hus

Jeg prøver tit at få meget få forskellige farver i billedet, da det giver et mere roligt indtryk. Hvis det kan lade sig gøre, skal man nøjes med to eller tre kontrastfarver i billedet, så virker det stærkest. Prøv fx en hvid statue mod en blå himmel.

Paris er fuld af gode motiver, her Diana ved Louvre

Naturens farver er en god ting, hvis man kan fange dem rigtigt. Specielt om foråret og om efteråret kan farverne springe i øjnene.

Efterår i Søndermarken. Bemærk hvordan farverne ændres med dybden af billedet.

Man kan også på en gråvejrsdag finde en kedelig baggrund og et farverigt motiv, så kan man virkelig få fokus det rigtige sted hen. Er man lidt ferm i Photoshop, kan man forstærke effekten lidt, men det skal som så meget andet bruges med måde.

En gråvejrsdag på Teglholmen.
Båden har fået boostet farverne lidt.

På de fleste kameraer kan man i dag indstille hvidbalancen. Er hvidbalancen indstillet rigtigt, kan man være sikke på, at hvid virkelig er hvid, ellers risikerer man (hvis lyset er forkert) at få fx et gråt eller grønt skær på sine billeder. Det er sjældent særlig kønt. I de fleste tilfælde klare kameraets automatik ærterne, men det kan være nødvendigt manuelt at ændre på den. Man kan dog også bruge hvidbalancen til at booste farverne i fx en solnedgang ved at indstille hvidbalancen til overskyet.

Læs mere på

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_temperature
http://en.wikipedia.org/wiki/Color

Lyset


Det er næppe en hemmelighed, at lyset skifter i løbet af dagen, og dette kan være afgørende for, hvordan billedet tager sig ud. Man bør ikke tage billeder, når solen står højest på himmelen, og man skal være forsigtig med at tage billeder af noget i skygge, hvis der samtidig er sol i billedfeltet. Det første giver flade billeder og det andet enten over- eller underbelyste områder af billedet.


Planetariet taget på to forskellige tidspunkter,
det første lige før
solnedgang, det andet midt på dagen.

Tager man billeder i sollys, bør solen komme ind fra siden, så man får skabt konturer v.h.a. skyggerne. Har man solen i ryggen, giver det igen flade billeder. Prøv også at tage billeder af bygninger på forskelige tider af dagen, så vil du opleve, at bygningen helt kan ændre karakter.

Med en solopgang ind fra siden opnås fantastiske farver

Solopgange og -nedgange kan give fantastiske farver, men de kan også være svære at fange rigtigt. Brug stativ, vær på stedet i god tid inden, så du kan finde den helt rigtige plads med det rigtige motiv i forhold til solen og tag mange billeder med forskellige eksponeringer. Det bedste resultat får man sjældent på en helt skyfri dag, men derimod med lidt skyer, som solen kan reflekteres i. Der må også gerne være små partikler i luften såsom regn eller støv.

En meget tidlig morgen over for Operaen.
Næsten impressionistisk

I timen lige før solopgang og lige efter solnedgang kan man udnytte den mørkeblå eller letfarvede himmel til at få kontrast til fx en oplyst bygning.

En anden tidlig morgen ved Engparken i Hvidovre

En gylden regel siger, at man aldrig må tage billeder i modlys, men man kan opnå en god silhueteffekt, hvis man af og til blæser på reglen. Tag dog aldrig billeder direkte mod solen uden filter. Det kan skade kamera og øjne.

Karusellen i Tivoli med lys på giver fartstriber i natten
Hvad er det? Såmænd Tivolis
Himmelekspres om aftenen.


Om natten er der rige muligheder for at tage billeder med en masse lys. Da lukketiderne bliver ret lange, er en trefod absolut nødvendig. De lange lukketider kan også bruges til at skabe sjove effekter såsom lysstriber efter biler eller andet, der bevæger sig. Det kræver dog en del øvelse at få gode resultater om natten.

Læs mere på
http://en.wikipedia.org/wiki/Night_photography

Sort/hvid

De sort/hvide billeder virker på nogen som lidt gammeldags, men de har stadig deres berettigelse. Kontrasten mellem det sorte og det hvide kan indimellem fremhæve et motiv mere, end farver kan.


Denne statue på Langelinie bliver ikke dårligere i s/h.
Kontrasten kommer virkelig frem her

Eiffeltårnet taget nedefra og op om aftenen

Nogle kameraer kan indstilles til at tage s/h, men det bedste resultat får man, hvis man bruger Photoshop til at konvertere billederne. Her kan man nemlig bestemme, hvor sort hver farve skal være. Det giver mulighed for at fremhæve detaljer, som man ikke var klar over, var på billedet. Ved andre billeder er det et spørgsmål om smag, om det er bedst i farver eller s/h.

Næste indlæg bliver om bevægelse, timing og refleksioner.