Sunday, January 11, 2009

Naturen i byen

Et panorama over Bådehavnen

I dag valgte jeg at trodse Kong Vinter, pakke mig godt ind og gå på fotosafari i mit lokalområde. Turen startede i bådehavnen i Sydhavnen; en del af Københavns Havn, som jeg ikke tidligere har været i, på trods af, at den ligger lige om hjørnet i forhold til mig. Havnen har stadig en del mindre fiskekuttere, men er ellers præget af lystbåde og husbåde, samt en del alternativt byggeri (vi andre ville kalde det skure, men folk lever i dem, så jeg må hellere betegne dem som huse).

Det er vist lidt optimistisk at tro,
at denne båd bliver klar til foråret:-)

Her er der ikke regler for, hvordan husene skal se ud

Bådene findes i alle størrelser

Der er stadig erhvervsfiskere i havnen

Kontorbygningerne i baggrunden illustrerer,
at området er under en del pres for at blive "udviklet"

Ikke kun bådene er gamle

Sagt med det samme; jeg elsker at gå rundt i havneområder. Så snart jeg kommer til en by, drages jeg mod havnen og vandet. Det er som regel et stille område, ofte rodet og uorganiseret, men altid med charme og atmosfære. Her finder man alle typer; fiskeren, der gør klar eller lander sin fangst, lystfiskeren med sit grej, familien, der arbejder på båden, parrene, der lufter hunden og hinanden, bumserne, der mødes med kammersjukkerne til dagens stribe og dagens sladder.

Jolle i modlys

Muren om en skrothandler var prydet med grafitti

Bådehavnen nær Sjællandsbroen er ikke nogen undtagelse for dette. Den kunne ligge i en hvilken som helst by i Danmark, men den er altså en del af Københavns Havn, og dertil en del af havnen, der ikke er blevet overtaget af spekulanter og "visionære" politikere (endnu). Jeg håber, den får lov til at ligge, som den ligger nu, uplejet og vild, men osende af "den rigtige" havnestemning.

Tipperne er vild natur nær byen

Tårnfalken her musede i flere minutter
kun fem meter fra mig...damn!

Skarv med redemateriale

Fra Bådehavnen gik turen over Tipperne, også en del af København, som man på Rådhuset endnu ikke har fået plantet til med ligegyldige kontorbygninger og akvarielejligheder. Her er tale om et stykke vild natur med masser af dyreliv klemt inde mellem Kalvebods Løbet og Valbyparken. På Tipperne kan man nyde tårnfalken muse, se rødkælke og skarver, vadefugle og måger i massevis. Det er ikke en velplejet park, men et stykke natur, der i det store og hele har fået lov til at passe sig selv.

Haveforeningerne ligger ud til Tipperne.
Udsigten kan de ikke klage over - endnu.

Haveforeningernes huse er ofte lidt alternative

Her støder man også på de lokale beboere i haveforeningerne, der ligger tæt i området. Haveforeningerne er oprindeligt tænkt som kolonihaver for københavnerne, der ellers ikke kunne have en have, men mange af husene har nærmest udviklet sig til helårsbeboelse. Og bygningsreglementet bliver der vist set stort på. Lidt wild west er der over det, men de skader jo ikke nogen, så fred være med det.

Valbyparken

I modlys kan man få fanget situationer
og stemninger som her i Valbyparken

Endnu et stemningsbilleder fra
Valbyparken konverteret til s/h


Valbyparken er Københavns største og, synes jeg, bedste park. Her er masser af plads (undtagen under Grøn Koncert), den er velplejet af dygtige, ihærdige og servicemindede gartnere, og det er altid muligt at finde en ugenert plads til lidt boglæsning eller lidt refleksion over livets forunderlighed. Her er en masse små temahaver, en Rosenhave, små kroge under skyggefulde træer, en kæmpe legeplads, boldbaner og en udmærket café om sommeren. Og så er der ikke mange mennesker. Det er tilsyneladende kun de lokale beboere, der kender til parken, men det passer mig nu også fint. Så vrimler det til gengæld med fugle, egern og ræve, så er man lidt heldig og har øjnene med sig, kan man se en del af det dyreliv, der har tilpasset sig livet i byerne.

Stor flagspætte i Valbyparken

Rødkælk i Valbyparken

Egern i Valbyparken

Endnu et egern i modlys og fanget i silhuet

Det er en fornøjelse at gå på fotosafari i sin egen by. Man opdager steder, som man ikke anede eksisterede et spytkast fra, hvor man bor. Det overrasker mig altid, hvor varieret København egentlig er og hvor meget dyreliv, vi faktisk har lige uden for vores entrédør.

Se flere billeder på Picasaweb

4 comments:

  1. Det har været på tale, men den nuværende økonomiske situation må være godt for noget. Med lidt held vil rådhuset have travlt med andre ting end at bygge mere i København.

    ReplyDelete
  2. Ifølge lokalplanen for området er selve Tippen fredet, men der er udlagt et mindre område til en golf-øvebane! Anlægget af den er dog stillet i bero...Mon man var bange for, at de fine kontorer på den anden side af godsbanen skulle blive bombarderet med små hvide kugler?

    Nej, jeg tror ikke, der røres ved området foreløbig, hverken de lidt alternative haveforeninger eller Tippen. Og havneområdet er henlagt til fiskerihavn ind i den nærmeste fremtid. Med alle de tomme moderne lejligheder og kontorer i København tror jeg, at udbygningsfesten er stoppet for denne gang.

    ReplyDelete
  3. Se i øvrigt http://www.sydhavnstippen.dk/ for mere om området.

    ReplyDelete
  4. Ind i mellem synes jeg nok golfbaner er en smule malplacerede. Tag for eksempel den, der ligger i Dyrehaven. Her skal man passe på, når man bevæger sig nord for slottet og lytte efter "Fore", og så er en hjelm en fordel. Jeg synes det er helt i orden, at gårdmand Bjørns brakmarker omdannes til en 18-huls, men jeg sætter altså grænsen, når rekreative områder inddrages til golf-folket. Selvfølgelig foretrækker jeg en golfbane fremfor kontorbygninger, men det er sjældent valget. Udvikling kan godt foregå uden at store nye områder inddrages, men det er vel nemmere at tage et nyt område i brug end at rive gamle udtjente (læs faldefærdige) områder ned.

    ReplyDelete

Please feel free to share a thought, an idea or an opinion by leaving a comment. I'll try to answer the comments as best I can, but you'll usually have to wait a day or two :-)