Monday, January 5, 2009

Det ses i detaljerne

Fra Strøget

Jeg har tidligere fortalt, at man som fotograf begynder at se sig om på en helt anden måde, og at man specielt begynder at bemærke alle detaljerne i bybilledet; de sjove lamper, udsmykningerne på husene, anderledes former m.m. Her er et par eksempler, som jeg selv er faldet over på min vej gennem København inden for det sidste års tid.


Fra Glyptoteket


Fra Jesuskirken, Valby


Ved indgangen til Nørrebro fra søerne


Fra Skt. Markuskirken på Frederiksberg


Nedløbsrør på Frederiksberg Allé


Fra indgangen til Christiansborg Ridebane


Den ene af Toldboderne på Langelinje


Fra Nybrogade


Dragelampe ved Toldboderne på Langelinje


Lampe i Nyboder

Alle disse detaljer er det, der gør en by til en helhed. Uden denne kreativitet på bygninger og gader og stræder ville København være en meget kedeligere by. Desværre er det ikke rigtig noget, man gør så meget ud af i moderne byggeri, medmindre man har gang i et prestigebyggeri. Moderne bygninger i Danmark er kedelige, ensartede og uden falbalader. Et stort tab for alle os, der skal se på dem til hverdag. Vi opdager ikke detaljerne på de gamle bygninger, men vi kan så sandelig se, at der mangler noget i den moderne arkitektur, uden vi dog kan sætte fingeren på, hvad det er. Måske er det "bare" flere detaljer?

3 comments:

  1. Faktisk er der moderne byggeri, jeg kan lide. Jeg ved godt, at Operaen i København er voldsomt skældt ud, mens Skuespilhuset bliver berømmet til skyerne. Jeg synes, det burde være omvendt; Operaen er fyldt med flotte detaljer, også udvendigt, mens Skuespilhuset i mine øjne ligner en enorm ligkiste. "Man" kunne bare ikke lide den første giver, og i guder hvor er det dansk!

    Jeg kan derimod ikke lide det moderne kontorbyggeri eller...gys...de akvarier, man kalder boliger. Dér er de gamle beboelsesejendomme langt at foretrække, for dengang turde man noget.

    Tager man til udlandet (Malmös Vestre Hamn fx) kan man sammenligne med modet hos de bygherrer i forhold til vores egne. Der er ingen sammenligning! De tør bare mere i udlandet end i det provensielle Danmark.

    ReplyDelete
  2. Ikke helt direkte til dette, men her er et link til en af mine kollegaers blog med fotos fra København: http://venividi.ru/node/8589

    Det er nogle ret flotte natteoptagelser han har lavet. Og sjovt at se en udlændings billeder af natten i København...

    ReplyDelete
  3. Du har ret, Christian. Absolut gode fotos af København, og det er faktisk sjovt at se, hvad han har fokuseret på.

    ReplyDelete

Please feel free to share a thought, an idea or an opinion by leaving a comment. I'll try to answer the comments as best I can, but you'll usually have to wait a day or two :-)