Sunday, March 8, 2009

Gråt og vådt



For en uge side skrev jeg om forårstegn. I dag må det siges, at forår er der ikke de store tegn på. Det er vådt, gråt og blæsende; den rigtige årstid er nærmere efterår. På trods af vejrgudernes utilfredshed var jeg på gaden med kameraet. Det er ikke tit, jeg tager billeder i så dårligt vejr, men det har også sin charme, når veje og bygninger er våde. Man kan få spejlinger og nogle farver træder tydeligere frem samtidigt med, at man undgår kraftige skygger. Når det er overskyet, er lyset meget mere diffust, så det er nemmere for kameraets autoeksponering at få en ensartet eksponering i hele billedet.


Ikke mange badegæster endnu. Brrr...


En enlig husbåd med H.C. Ørsteds-
værket i baggrunden. Gråt i gråt


Bryggebroen. Et af de rigtig gode initiativer
i området. Nu mangler vi bare en lignende
til Operaen, men den (eller rettere de)
er efter sigende på vej


Kommende betonslum? Ikke mange
formildende omstændigheder.



Og det ser ikke bedre ud tæt på


Den ombyggede silo er et af de bedre
eksempler...men hvor er farverne?


Eneste farver er græsplænen og et stop-skilt!


Turen gik i dag fra Dybbølsbro, over Bryggebroen til Islands Brygge og indad mod Langebro. Jeg fik også gået et lille smut rundt i det kedelige nybyggede boligkvarter på Islands Brygge. Sådan en grå regnvejrsdag viser med al ønskelig tydelighed, hvorfor det er usmart at bygge alting i glas, stål og grå nuancer i Danmark. Det er ind i mellem svært at se, hvor asfalten og fliserne stopper og bygningen begynder, og med en grå himmel bliver det bare endnu værre. At hele kvarteret så også mildest talt er kønsløst med parkeringspladser og store åbne græsplæner mellem husene, hjælper bestemt heller ikke. Det må være svært at finde hjem en mørk aften, når alt ligner hinanden på denne måde. Trist at man har fået lov til at bygge på den måde herude. Man kan godt frygte, at det om et par år bliver den rene spøgelsesby, når moden skifter, og folk hellere (igen) vil bo i noget, der ikke ligner alle andres.


Prestigebyggeri? Ikke efter min mening


Svaner i formationsflyvning


Islands Brygge. Havn uden skibe


Endelig lidt farver, og så er det ikke autoriseret


Et af anlæggene på Bryggen er resterne af en bygning


Her er rigeligt med beton


Man har bibeholdt en del af de funktionelle
"ting" fra fortiden og lader dem indgå som
en del af anlægget


Langs kajen på Islands Brygge er der heldigvis gjort en del for at bryde monotonien med diverse anlæg, legepladser, kunstværker og svømmebassin. Mange af de gamle bygninger er bevaret og omdannet til boliger, hvilket er en god ide, når det er gjort pænt. Vi er dog ikke sluppet helt, for der er et par rædsler i form af kontorbygninger. Et par cafeer liver også op. Det eneste jeg savner meget er både, skibe, skonnerter, pramme, ja hvad som helst, der kan flyde. En havn uden skibe er ingen havn! Kajen se øde og forladt ud uden det, den er bygget til.


Spejlinger i blå fliser på bænk


Jeg tror, det er en bænk. Gul er den i hvert fald


Anlægget her giver mulighed
for en del alternative vinkler og kig


Et andet kig


Flere fliser...og spejlinger


Kig mod Langebro


Endnu værre ser det ud på Kalvebod Brygge. Her er det rene kontorbygninger og hoteller. Her er om muligt endnu mere dødt. På Islands Brygge er der i det mindste lokale beboere, der bruger området til at gå tur, motionere, lege med børnene, nyde vejret (når det er til det) m.m., men de findes ikke på Kalvebod Brygge. Her er der totalt dødt efter kontortid. Trist. Forladt. Kedeligt. Igen et eksempel på, at de højere magter, der bestemmer, hvordan København ikke helt får tænkt sig om i tide.




Red nu eller under?


Farver!!!


Den Sorte Diamant kan ikke beskyldes for
at være farvestrålende, men bemærk
spejlingerne i den.



Gangtunnel ved Langebro


Der er da farver i grafittien, men er det kønt?!?


Nå, nok snak om den sørgelige tilstand for Københavns arkitektur. Som det ses fik jeg benyttet mig af lejligheden til at være lidt kreativ i valg af motiv. Når himlen er trist, så må man lade være med at tage den med og i stedet gå helt tæt på. Og på en gråvejrsdag jagter jeg farver...og jeg fandt dem!

PS: Jeg var lige et smut inde på en af mine favoritblogger, RomePhotoBlog. Det er der, foråret befinder sig! Jeg er slet ikke misundelig...

1 comment:

  1. I øvrigt kan resten af de billeder, jeg tog, ses på http://picasaweb.google.dk/christopher.leth/IslandsBrygge#

    ReplyDelete

Please feel free to share a thought, an idea or an opinion by leaving a comment. I'll try to answer the comments as best I can, but you'll usually have to wait a day or two :-)